در آیه 27 سوره ی اعراف داریم که وقتی که ما به بن بست می رسیم
شیطان به سراغ ما می آید . تمام حساسیت زندگی ما سر دو راهی ها است . حضرت
آدم هم سر دو راهی خوردن و نخوردن ماند . شیطان در سر دو راهی شما را وسوسه
می کند . ما با عقل خودمان می خواهیم خودمان را را دو راهی نجات بدهیم .
اگر ما عقلمان را دست دین بسپاریم و به سراغ احکام خدا بروم ، خدا راه
بیرون رفتن از این بحران توسط دین را به ما یاد می دهد و قطعاً ما به آرامش
می رسیم . در سوره طلاق داریم : هر کس که زندگی بر او تنگ شد انفاق کند .
به خدا اعتماد کنیم
ما باید به خدا اعتماد کنیم . خدا به مادر موسی گفت : بچه ات را به دریای
خروشان بسپار ،اینکار با کدام عقل سازگاری دارد ؟ خدا به مادرموسی اطمینان
داد که موسی را برمی گرداند.
خدا می فرماید تو در گرفتاری هایت تقوا پیشه کن ، من به تو آرامش می دهم
و ظرف وجود تو را بزرگ می کنم . گاهی فردی مشکلات زیادی دارد ولی آرامش
دارد . اگر حلال و حرام را رعایت کنیم نباید انتظار داشته باشیم که زود
پولدار بشویم . خدا می گوید که تو عقل خودت را که چراغ است به طرف دین
بیاور تا من به شما دستور بدهم . فردی به پیامبر گفت که فقر بر من چیره شده
است . پیامبر فرمود : صدقه بدهید . او سه بار پیش پیامبر آمد و بعد از سه
بار که صدقه داد ، در کارش گشایش شد . ما نباید زود خسته بشویم . وقتی ما
به حرف دین گوش کنیم اگر سختی باشد رضایت ، برکت و آرامش هم هست . اگر ما
به حرف خدا گوش کنیم ظرفیت ما بالا می رود و مشکلات ما را زمین گیر نمی
کند.
اگر من رعایت حلال و حرام را بکنم و پولدار هم نشوم خدا به من ظرفیتی می
دهد که من احساس می کنم خدا ازمن راضی است . ممکن است که من با حرام
پولدار بشوم ولی من به اندازه ی ثروتی که بدست آورده ام کوچک شده ام . این
انسان با یک تلنگر می شکند زیرا ظرفیت ندارد
حل مشکل در آرامش است . پولدار شدن موضوعیت ندارد . شاید من پولدار بشوم
یا نشوم ولی رضایت خدا ، مغفرت ، رحمت و فضل الهی را دارم . بعضی ها حلال و
حرام ها را رعایت می کنند و خیلی پولدار نیستند ولی بچه های خوبی دارند .
این نتیجه ی حلال خوری است .
شیطان در هنگام بحران ما را وسوسه می کند که دست در فاکتور ببریم و ساعت
عدم حضور را ساعت حضور بزنیم . ما به ظاهر دست در فاکتور می بریم و بعد از
مدتی پولدار می شویم ولی بعد می بینیم که بچه ما هم دست در جیب مان می برد
و پول می دزد یا دست در چک ما می برد .
شما بر مردم مکر کردی و حالا فرزند شما بر شما مکر می کند و شما یک
فرزند ناخلف خواهی داشت، نه اهل نماز است نه اهل ادب و احترام و چاقوکشی هم
می کند و معتاد هم می شود ، این فقر واقعی یا فقر معنوی است . اگر ما به
حرف شیطان گوش کنیم شیطان به ما ظرفیت نمیدهد بلکه مادیت می دهد .
حل مشکل در آرامش است . پولدار شدن موضوعیت ندارد . شاید من پولدار بشوم
یا نشوم ولی رضایت خدا ، مغفرت ، رحمت و فضل الهی را دارم . بعضی ها حلال و
حرام ها را رعایت می کنند و خیلی پولدار نیستند ولی بچه های خوبی دارند .
این نتیجه ی حلال خوری است
ظرف وجودیمان را بزرگ کنیم
سوره بقره آیه 167می فرماید: الشیطان یعدکم بالفقر و یعمرکم بالفحشا . ما
فکر می کنیم که مادیات مشکل ما را حل می کند . مادیات مشکل ما را حل نمی
کند ، ظرفیت مشکل ما را حل می کند . خدا قول ظرفیت داده است که آنقدر تو را
بزرگ می کند که از مشکل بیرون بیایی . خدا مشکلات را از جلوی حضرت زینب
برنداشت ، برادرش کشته شد و خانواده اش اسیر شدند ولی زینب آنقدر بزرگ شد
که هیچ کدام از اینها زینب را زمین گیر نکرد . آنچه حضرت زینب را آرام کرد
ظرفیت الهی بود .
اگر من رعایت حلال و حرام را بکنم و پولدار هم نشوم خدا به من ظرفیتی می
دهد که من احساس می کنم خدا ازمن راضی است . ممکن است که من با حرام
پولدار بشوم ولی من به اندازه ی ثروتی که بدست آورده ام کوچک شده ام . این
انسان با یک تلنگر می شکند زیرا ظرفیت ندارد.
از طرفی بعضی ها خیلی مال ندارند ولی بزرگمنش است و هیچ مشکلی او را به
زانو در نمی آورد . ما باید مواظب باشیم که در هر بحرانی عقل ما را به سمت
مکر نکشاند بلکه ما را به سمت حکم شرعی بکشاند.
نکته پایانی :
در زندگی حواسمان به حلال و حرام و وسوسه های شیطان در شرایط سخت باشیم .
منابع : تبیان
وبلاگ کیمیای هستی